51. LINHARTOVO SREČANJE
FESTIVAL GLEDALIŠKIH SKUPIN SLOVENIJE
Postojna, 27.-29. september 2012
ZMAGOVALEC 51. LINHARTOVEGA SREČANJA JE PREDSTAVA VRAŽJI FANT Z ZAHODNE STRANI LOŠKEGA ODRA ŠKOFJA LOKA
Matička za najboljšo predstavo v celoti prejme predstava Vražji fant z zahodne strani v izvedbi Loškega odra Škofja Loka. Tako je odločila strokovna žirija 51. Linhartovega srečanja, festivala gledaliških skupin Slovenije, ki ga pripravlja JSKD in se je danes zaključil v Postojni s podelitvijo matičkov, priznanj za najboljše gledliške stvaritve. Žirija v sestavi igralka in pisateljica Maja Gal Štromar, režiserka Tijana Zinajić in režiser Kevin Dowsett iz Velike Britanije, ki si je v treh festivalskih dneh ogledala deset predstav, od tega šest tekmovalnih, je poleg matička za najboljšo predstavo v celoti podelila še tri matičke. Matička za žensko vlogo je namenila Tamari Avguštin za vlogo Pegeen Mike, krčmarjeve hčere v igri Vražji fant z zahodne strani v izvedbi Loškega odra Škofja Loka, matička za pogumen in iskren pristop je podelila predstavi Vaje za tesnobo v izvedbi KUD Fofité, Medvode, matička za žensko vlogo pa Moniki Jekler za vlogo Šefike v predstavi Vaje za tesnobo v izvedbi KUD Fofité, Medvode.
Žirija je letos poleg matičkov podelila še dve posebni priznanji. Prejeli sta ju Šentjakobsko gledališče Ljubljana za igro Kripl iz Inishmaana (žirija se je tako odločila, ker predstava ni sodelovala v tekmovalnem programu) in Klemen Langus za vlogo v Jermana v predstavi Hlapci Gledališča 2B.
Linhartovo srečanje je osrednja in najpomembnejše gledališka prireditev v organizaciji JSKD. Srečanje predstavlja izbor najkvalitetnejših predstav slovenskega ljubiteljskega gledališča in je hkrati pregled ljubiteljske gledališke dejavnosti v Sloveniji. Nanj se lahko prijavijo vse slovenske ljubiteljske gledališke skupine, ki delujejo na območju Slovenije, v zamejstvu ali tujini. V sezoni 2011/12 so si regijski selektorji ogledali 118 predstav in sestavili program desetih regijskih festivalov.
Državna selektorica, igralka Dunja Zupanec je po ogledu vseh desetih regijskih festivalov za zaključni festival v Postojni izbrala sedem predstav: TI NORI TENORJI (Društvo Smoteater Majšperk), VAJE ZA TESNOBO (KUD Fofite, Medvode), BURKA O JEZIČNEM DOHTARJU (SKD Tabor, Opčine, Italija), John M. Synge: VRAŽJI FANT Z ZAHODNE STRANI (Loški oder Škofja Loka), Ivan Cankar: HLAPCI (Gledališče 2B, Bohinjska Bistrica), Woody Allen: BOG (Gledališka skupina KUD Štefan Kovač Murska Sobota) ter KRIPL IZ INSHMAANA (Šentjakobsko gledališče Ljubljana). Ker je slednja nastala pod režijskim vodstvom Matjaža Šmalca, sicer direktorja festivala Linhartovo srečanje, jo je organizacijski odbor uvrstil v spremljevalni program.
V spremljevalni program smo uvrstili še predstavo MULARIJA Gledališke šole Prve gimnazije Maribor kot zmagovalno predstavo Festivala Vizije – Festivala mladinskih gledaliških skupin Slovenije (Ptuj, maj 2012), gostujočo predstavo S Hrvaške IMA LI MRTVIH? (JE KAJ MRTVIH?) Bjelovarskega gledališča, dobitnico nagrade za režijo letošnjega Festivala hrvaških ljubiteljskih gledališč Hvar 2012 ter predstavo ČEKAJUĆI MARČELA (ČAKAJOČ MARCELA), zmagovalno predstavo festivala Fedra 2011 – festivala ljubiteljskih gledaliških skupin BiH. Predstava je nastala v koprodukciji Teatra Fedra iz Bugojne in Kulturne scene »Male stvari« iz Trebinja in je edinstven primer v BiH, saj gre za še pred nekaj leti nepredstavljivo koprodukcijo bošnjaške in srbske gledališke skupine, kar manifestira moč gledališča, ki ruši vse predsodke in pregrade, ki so se pojavile v BiH v zadnjih dvajsetih letih.
IZJAVE STROKOVNE ŽIRIJE:
Igralka in pisateljica Maja Gal Štromar, predsednica žirije: »Predstave, ki smo si jih ogledali letos, so žanrsko zelo različne in na zelo visoki ravni. Videli smo kar nekaj presežkov. Zelo sem zadovoljna z določenimi igralci, vidi se, da ne delajo predstav zaradi predstav samih, temveč se ukvarjajo s psihofizičnim potencialom na pravi način, raziskujejo, so inventivni… Nekatere ljubiteljske gledališke skupine se lahko po kakovosti kosajo s profesionalnim gledališčem, mnoge spremljam že nekaj let kot mentorica ali selektorica in opažam, kako napredujejo. Vidi se, da jim gledališče ne pomeni le druženja in zabave, temveč želijo na ta način izraziti svoj odnos do sveta. Z veseljem opažam, da je v ljubiteljskem gledališču zadnja leta vse več angažiranih predstav.«
Režiserka Tijana Zinajić, članica žirije: »Letošnji festival si bom vsekakor zapomnila po veliki količini mlade energije, ki sem jo ves čas čutila. Pa ne govorim o mladosti kot o letih, temveč o srčnosti, odgovornosti, zagnanosti in svežini, s katero se skupine lotevajo vse težjih tem. Zadnja leta je za vse te skupine značilno, da postajajo v izboru tem vse bolj angažirane, da želijo povedati nekaj več. Sama pogosto delam z ljubitelji in to zelo rada. Spomnijo me namreč, zakaj se vsi mi ukvarjamo z gledališčem, kaj je v bistvu pomembno. Vsi ti ljudje pridejo na vaje po službah in svojih opravkih in jemljejo gledališče in svoje delo pri njem skrajno resno in odgovorno. In to počno brezplačno. Tudi zato je splošna raven ljubiteljskega gledališča pri nas tako visoka in še raste.«
Režiser Kevin Dowsett, član žirije: »Zame je bilo delo žiranta letošnjega festivala prav poseben izziv, saj ne znam jezika, zato pa sem se lahko v predstavah toliko bolj osredotočil na igro in občutke, ki so jih pri meni zbujali igralci, pri čemer sem bil kar nekajkrat prav pošteno ganjen. Raven ljubiteljskega gledališča v Sloveniji je ena najvišjih, pri čemer se recimo naša ljubiteljska gledališča žal z vašimi ne morejo primerjati. Pri vas je to res množična dejavnost, v marsikaterem kraju je prav gledališče generator družbenega življenja, pa ne samo teater, pri vas se ogromno ljudi v prostem času ukvarja s kulturo, kar je vsekakor posebnost. Pri nas žal te dejavnosti niso tako splošno in široko dostopne.«
UTEMELJITVE NAGRAD:
Matička za najboljšo predstavo v celoti prejme predstava Vražji fant z zahodne strani Loškega odra Škofja Loka. Skupina Loški oder se je lotila priljubljenega teksta in je prepričala s klasično, pa vendar svežo in sodobno igro, v kateri smo lahko občudovali sinergijo med igralci starejše in mlajše generacije, izjemno atmosfero in ritem, ki gradi predstavo v homogeno celoto, ki gledalca dobesedno priklene nase. Predstava je kompaktna, živa, komunikativna, natančna in sveža. Iskrena in pogumna groteska deluje dovršeno in izbrušeno.
Matička za žensko vlogo prejme Tamara Avguštin za vlogo Pegeen Mike, krčmarjeve hčere v igri Vražji fant z zahodne strani v izvedbi Loškega odra Škofja Loka. Tamara Avguštin oblikuje ognjevit, precizen in polnokrven lik, ki živi v trenutku. Igralka nesebično sodeluje s celotno igralsko zasedbo in jo podpira. Tamara Avguštin je karizmatična in vešča mlada igralka.
Matička za pogumen in iskren pristop prejme predstava Vaje za tesnobo KUD Fofité, Medvode. Skupina si je za izziv izbrala zahtevno sodobno tematiko, ki že v izhodišču zahteva pogum in iskrenost. S pravo mero distance se izogne klišejem in patetiki, v katere bi se lahko glede na temo hitro zapletla. Igralci s svojo senzibilnostjo ves čas hodijo po robu, kar kaže na njihovo gledališko zrelost. Kljub svoji mladosti so pokazali veliko predanosti, iskrenosti in poglobljenosti ter tako ustvarili zelo pretresljive vaje iz tesnobe.
Matička za žensko vlogo prejme Monika Jekler za vlogo Šefike v predstavi Vaje za tesnobo KUD Fofité, Medvode. Monika Jekler obeta polnokrvno igralko, ki s svojo senzibilnostjo gradi pretresljiv lik. Kljub fragmentarni postavitvi predstave prepričljivo izpelje dramaturški lok obupane ženske. Igralka je pri svojem finem tkanju nevsiljiva, inovativna, nepredvidljiva in nenavadna.
Šentjakobsko gledališče Ljubljana prejme posebno priznanje žirije, diplomo za izjemno predstavo Kripl iz Inishmaana. Občudovali smo visoko raven igre. Prepričali sta nas močna skupinska energija in domišljene igralske kreacije, pri čemer bi še posebej izpostavili Miha Zrimška v vlogi Jonnhyja Štamprla. Šentjakobsko gledališče Ljubljana je vnovič dokazalo, da je eno vodilnih ljubiteljskih gledališč v našem prostoru. Ker predstava ni bila v tekmovalnem programu, se je žirija odločila, da ji nameni posebno priznanje.
Posebno priznanje žirije, diplomo za gonilno silo v predstavi Hlapci Gledališča 2B prejme igralec Klemen Langus za vlogo Jermana. Klemen Langus se z izjemno energijo in predanostjo prebija skozi enega najtežjih likov slovenske dramatike. Z iskrenostjo, senzibilnostjo in močno odrsko prezenco predstavlja gonilno silo celotne predstave, pri čemer nas s temeljnim sporočilom Cankarja spomni na našo družbeno realnost: hlapci smo, hlapci ostanemo.
O LOŠKEM ODRU ŠKOFJA LOKA:
Loški oder zadnjih triindvajset let deluje na polprofesionalni ravni, saj so vsi sodelavci profesionalci, razen igralske in tehnične ekipe, ki delujeta ljubiteljsko. Ravno zaradi preseganja zgolj ljubiteljskih predstav želijo igralcem nuditi čim bolj strokovno vodstvo. V okviru gledališča delujeta dve skupini, ki na sezono pripravita eno do dve predstavi za odrasle in predstavo za otroke. Največji uspeh Loškega odra je bilo sodelovanje na Borštnikovem srečanju. Redno sodelujejo na Čufarjevih dnevih, v minulih letih so se večkrat uvrstili na Linhartovo srečanje, z otroškimi predstavami pa sodelujejo na Srečanju otroških gledaliških skupin Slovenije. S svojimi predstavami gostujejo po številnih slovenskih odrih. Njihovi igralci so dobitniki pomembnih gledaliških nagrad, kot so Severjeva nagrada, Čufarjeva plaketa in Gorenjski komedijant.
Dodatne informacije
Javni sklad RS za kulturne dejavnosti
Štefanova 5, 1000 Ljubljana
Matjaž Šmalc,
strokovni svetovalec za gledališko in lutkovno dejavnost
Tel: 01/ 2410 511
Faks: 01/ 2410 510
E- pošta: matjaz.smalc@jskd.si
Franci Cotman, strokovni sodelavec za multimedijsko dejavnost
Tel: 01/ 2410 523
Faks: 01/ 2410 510
E-pošta: franci.cotman@jskd.si
Plakat
Program
Izbrane predstave
Razpis
Pravilnik
Lansko, 50. Linhartovo srečanje, Postojna, 29.9.-2.10.2011
|